29.12.2021
Директор Державного
підприємства «Харківський бронетанковий завод» Герман Сметанін: «Моя мета, щоб
Україна стала законодавцем у створенні бронетехніки, цілком реалістична»
Модернізований командирський
танк Т-64БВК під час польових випробувань. Фото з архіву ХБТЗ
Модернізований командирський
танк Т-64БВК під час польових випробувань. Фото з архіву ХБТЗ
Передовсім було наведено
порядок у колективі й на самих виробничих майданчиках. Тут провели ремонт дахів
цехів, частково оновили верстатний парк, відремонтували виробниче обладнання,
що дало змогу збільшити виробництво запасних частин, зменшивши затрати людських
ресурсів. На ХБТЗ повністю позбулися затримок з виплати заробітної плати.
За неповний рік заводчани не
лише опрацювали кілька глобальних тем з ремонту та модернізації бронетехніки
для ЗСУ, а й подбали про наповнення портфеля замовлень на рік прийдешній. Однак
про всі ці зміни найдокладніше може розповісти сам Герман СМЕТАНІН, з яким
напередодні нового року поспілкувався наш кореспондент.
— Нещодавно заводський сайт та
портал Укроборонпрому повідомляли про проведення вперше в історії України
глибокої модернізації командирського танка. Завдяки яким конструкторським,
інженерним, технологічним рішенням вдалося це зробити і чи можна було такі
роботи виконати раніше?
— В Україні донедавна
командирські танки не оновлювали. Глибоку модернізацію танка Т-64БВК підготували і провели конструкторський і
технологічний відділи Харківського бронетанкового заводу. Так, це можна було
зробити й раніше, однак нам не надходили такі замовлення. Коли в замовника
з’являються вимоги до певного танка, тоді, відповідно до цих вимог, наші
конструктори, технологи, робітники починають працювати над їх виконанням.
Замовлення на модернізацію командирської машини з’явилося лише цього року, і в
листопаді ми провели типові випробування першого модернізованого танка.
Щодо суті самої модернізації,
то передовсім ми замінили радянські радіостанції, в чому і полягає основна
відмінність командирського танка. У модернізований танк на заводі встановили
три радіостанції — дві на ультракороткі хвилі та одну — короткі з дальністю дії
до 500 км. Для автономного живлення апаратури було встановлено додатковий
енерго-агрегат потужністю 3 КВт. По суті, Збройні сили отримали пересувний
командний пункт командира танкового підрозділу. Системи зв’язку єдині для ЗСУ,
тому командир має змогу спілкуватися з усіма видами бронетехніки — БТР, БМП,
командними пунктами. Як засвідчили типові випробування на полігоні, ухвалені й
реалізовані працівниками ХБТЗ рішення виявилися вдалими.
Ще з часів СРСР зовнішньо такі
танки відрізнялися тим, що на командирських машинах не було баштових кулеметів.
Замість них встановлювали додаткову антену. Саме це, за свідченням танкістів, часто ставало однією із
причин підвищених втрат таких машин. Фахівці ХБТЗ встановили на машині нові
прилади спостереження та прицілювання третього покоління — зокрема тепловізійний
танковий приціл ТПН-1ТПВ, прилад спостереження денного та нічного бачення
механіка-водія ТВНЕ-4БУМ, прилад спостереження денного та нічного бачення
командира ТКН-ЗВУМ.
Раніше командирові не вистачало
оглядового простору, тому ми встановили камеру, яка дає змогу вести
спостереження з укриття до 2,5 метра заввишки. Тобто машина, розташована у
бруствері, може вести вогонь відразу після виїзду. Оскільки наша
шістдесятчетвірка не НАТОвських розмірів і значно нижча, то й точка прицілу
командира була нижче. Це не давало змоги спостерігати за полем бою. Нині
встановлена командирська камера з монокуляром цю ваду усунула. Командир може
спостерігати за перебігом бою, виходом мішені, давати команду водієві,
механікові-навідникові на початок виконання вправи.
З урахуванням досвіду спільних
навчань з військовими НАТО оновлений танк отримав апаратуру супутникової навігації CH-4215 —
командирську башточку з кулеметом НСВТ калібру 12,7 мм з додатковим броньованим
захистом магазина, електронний щит механіка-водія, телевізійну систему
спостереження за навколишнім простором задньої півсфери танка з відображення
даних на монітор щита механіка-водія,
додатковий броньований захист паливних баків, кормові протикумулятивні решітчасті екрани та
багато іншого обладнання, яке відповідає стандартам НАТО.
Провівши в листопаді типові
випробування на першій машині, ми провели корегування ремонтної
документації і всю ремонтну партію машин
допрацювали згідно з тими зауваженнями, що виникли під час випробування.
Підприємство спроможне нині випускати не менш як чотири такі модернізовані
машини на місяць.
— Пане Германе, а яким видався
2021 рік для Харківського бронетанкового заводу?
— 2021 рік став для нас дуже
продуктивним, зокрема було освоєно капітальний ремонт з урахуванням глибокої
модернізації танка Т-64БМ2, на який ми встановили тисячосильний двигун 6ТД. Це
машина, без перебільшення, зразка 2022 року. Вона потужніша більш ніж на 300
кінських сил. Танк став більш маневреним, попри незначне збільшення ваги у
зв’язку з підвищеним броньованим захистом. На машину встановлено багато
модернізованих елементів, які збільшують тактико-технічні характеристики. Це
зокрема нічні приціли командира, навідника, механіка-водія, решіткові кормові
протикумулятивні екрани в кормі танка. Встановлено окрему камеру для командира,
дві радіостанції тощо. Такі роботи в Україні ще не виконували. Першу партію цих
модернізованих машин ми вже передали в ЗСУ, тож очікуємо на нове замовлення.
Рік, що спливає, був доволі
насиченим. На початку року ми займалися ремонтом лінійних машин Т-64БВ,
паралельно, як я вже говорив, освоювали ремонт танка Т-64БМ2, відновлювали
БМ-2, займалися модернізацією командирського танка БВК. Одне слово, особливо у плані
конструкторсько-технічної роботи рік
видався динамічним і плодотворним.
Нині ми цілковито справляємося
з виконанням виробничого плану, тож, вважаю, рік був цілком успішним. Щоправда,
наприкінці 2021-го, у зв’язку зі значним обсягом замовлень працюємо з подвійною
віддачею.
— А з якими проблемами довелося зіткнутися в
Харкові в перші дні роботи на посаді директора ХБТЗ?
— На початку року трохи затягнулося підписання
ДОЗу (державного оборонного замовлення), але попри цю заминку, ми підписали
контракти на виготовлення Т-64БМ2. І хоч в Україні таку модернізацію ще не
проводили, підприємство з честю виконало
замовлення у визначені договором з МОУ терміни. Усю партію ми змогли виготовити
до кінця 2021 року. А головне, спершу треба було навести порядок у кадровій
політиці. Колектив певною мірою було оновлено, прийшло чимало молодих фахівців,
як-ось головний інженер заводу Володимир Шаргаленко, який і опікувався веденням
проєктів Т-64БМ2 (бойова машина), командирського танка. Тепер починаємо роботи
з танком Т-64 2022, на якому вже зробили певні оновлення. Отже, три великі теми ми істотно підтягнули.
На наступний рік обов’язково
будуть нові проєкти, один з конт-рактів уже підписано. Підприємство завантажене
до вересня наступного року. Днями підписуємо контракт із Міністерством оборони
на капітальний ремонт танків Т-80. Це доповнення вже наявних замовлень.
— Яка стратегія розвитку ХБТЗ
на наступний рік?
— Наші підходи до розвитку
підприємства відштовхуються від того, що значна кількість танків ЗСУ уже пройшли
капітальні ремонти і модернізацію. Для того, щоб розширити портфель замовлень,
цього року освоїли ремонт колісних машин. Це БТР-4, які виготовляє
конструкторське бюро ім. Морозова. Тож чекаємо на насичення лінійки замовлень
на ремонт колісної техніки.
З’явилася перспектива співпраці
у плані модернізації бронетанкових машині з іноземними партнерами, яким свого
часу постачали нашу військову техніку.
— Германе Володимировичу, не
можу втриматися від запитання, на якому акцентували чимало засобів масової
інформації. Стосовно призначення 28-річного Сметаніна директором такого
стратегічного державного підприємства, як ХБТЗ. До того ж наголошували саме на
вашому віці. На вашу думку, вік і професійність — поняття тотожні?
— На власному досвіді можу
переконливо засвідчити, що не вік визначає рівень фаховості. Просто необхідно
пройти всі щаблі своєї справи й на кожному з них всотувати досвід. У
студентські роки мріяв стати інженером-конструктором в автомобілебудівній
галузі. Під час підготовки дипломного проєкту
ми розробили екоавтомобіль
ХАДІ-34, який на одному літрі палива проїхав 585 кілометрів. Цей автомобіль брав участь в екомарафоні, його внесено у Книгу рекордів
України як найбільш економічний. Я в цьому проєкті займався розробленням
трансмісії.
Проте так склалося, що реалізую
себе в танкобудуванні. І з цього приводу аж ніяк не шкодую. Спочатку був
провідним спеціалістом з розроблення ТБКМ «Дозор-Б», організовував проведення
його державного випробування, потім виробництво перевели на Львівський бронетанковий
завод, і мені запропонували посаду головного конструктора ДП ЛБТЗ, що, звісно,
було підвищенням і відкривало нові можливості для самореалізації.
Через два роки став головним
інженером. За час роботи у Львові на бронетанковому заводі під моїм керівництвом
було розроблено ГПМ -72 (гусенична пожежна машина) на базі танка Т-72, яку
розраховано на 20 тонн води. Це, до речі, за визнанням фахівців, одна з
найкращих пожежних машин такого роду у світі.
Під моїм керівництвом було
розроблено БРЕМ «Зубр» та БРЕМ «Лев» на
базі танка Т-72. Львів мені дуже багато
дав у плані професійного зростання. Там почерпнув цінний досвід з ремонту Т-64,
який нині дуже знадобився. Тож молодість — це не гріх, а, на мою думку, значна
перевага на тій професійній дистанції до мети, яку ставиш перед собою. Моя ж
мета — щоб Україна стала законодавцем у створенні бронетехніки і, вірю, вона
цілком реалістична.
ДОСЬЄ «УК»
Герман СМЕТАНІН. Народився 1993
року в Харкові. Закінчив ЗОШ №49, Харківський автомобільно-дорожній
університет, де отримав диплом інженера-конструктора колісно-гусеничних
транспортних засобів. Друга освіта — НТУУ «Київський політехнічний інститут» за
спеціальністю менеджмент управління оборонно-промислового комплексу.
З 2014-го по 2015 рік працював
на Державному підприємстві «Харківське конструкторське бюро з машинобудування
імені О.О. Морозова» (ДП «ХКБМ»), що входить до складу державного концерну
«Укроборонпром». Потім — головний конструктор на Львівському бронетанковому
заводі й упродовж наступних трьох років — головний інженер цього підприємства.
З 2020-го по 2021 рік працював
директором з виробництва ДП «Завод імені В.О. Малишева». У квітні 2021 року
очолив Державне підприємство «Харківський бронетанковий завод».
Урядовий кур’єр, Володимир
ГАЛАУР 29 грудня 2021, рубрика НАЦІОНАЛЬНИЙ ІНТЕРЕС
https://ukurier.gov.ua/uk/articles/direktor-derzhavnogo-pidpriyemstva-harkivskij-bron/
07.12.2021
ВС ВСУ переданы
отремонтированные Су-27П1М борт 38, Л-39 борт 17, Ан-26 борт 46 и Ми-8МТ борт
36
"Сегодня здесь и в других
регионах Украины Вооруженным силам Украины будет передано около сотни единиц
вооружения", - сказал Зеленский.
В Харькове главнокомандующий
ВСУ генерал-лейтенант Валерий Залужный по случаю празднования Дня Вооруженных
Сил передал военным сертификаты на современную технику.
https://diana-mihailova.livejournal.com/7333915.html
30.11.2021
Харківський
БТЗ вперше модернізував командирський танк
Дата
публікації: 30.11.2021
Державне
підприємство «Харківський бронетанковий завод», яке входить до складу ДК
«Укроборонпром», вперше провело глибоку модернізацію командирського танка
Т-64БВК. Оновлена техніка успішно пройшла типові випробування.
Фахівці
підприємства встановили на машині сучасні прилади спостереження, зокрема
тепловізійні, телевізійну систему спостереження за навколишнім простором
задньої півсфери, новітню апаратуру супутникової навігації та командирську
башту з кулеметом НСВТ калібру 12,7 мм. Були замінені і прилади освітлення, радіостанція, апаратура
внутрішнього зв'язку та комутації, передні викидні щитки тощо.
Оновлений
танк отримав додатковий фільтр грубого очищення паливної системи
котла-підігрівача, ще одну камеру спостереження для командира з дальністю
виявлення до 2000 м, посилений захист кулемета НСВТ і паливних баків, дзеркала
заднього виду, передні гумометалеві екрани та низку інших вдосконалень.
Водночас схожі роботи працівники заводу проводять з партією танків Т-64БВ.
«Наше
головне завдання – забезпечувати українських армійців надійною та оновленою
бойовою технікою, яка відповідає умовам ведення сучасного бою, – зазначає
директор підприємства Герман Сметанін. – Модернізація командирського танка є
надвідповідальною, оскільки необхідно не лише значно поліпшити наявні
характеристики, а й створити всі належні умови для ефективного керування
підрозділом за будь-яких погодних умов та у будь-який час доби. Колектив заводу
успішно виконав це завдання. Це має особливе значення в умовах збройної агресії
Російської Федерації проти України».
Haгадаємо,
що Т-64БВ разом з Т- 64Б, є основою танкових військ Сухопутних військ України.
Головною зброєю цих машин є 125-мм. гармата з ефективною дальністю вогню до 5
км.
https://ukroboronprom.com.ua/news/xarkivskii-btz-vperse-modernizuvav-komandirskii-tank
12 липня 2021
Битва за оновленний Т-64 як танк перехідного періоду: чи побачимо його
на параді
Капітальний ривок: успіх ініціатив Міноборони тепер залежить від
адекватності і потенціалу вітчизняних бронезаводів
Хочу бути оптимістом і тому з нетерпінням чекаю на гарні новини у
проєкті, який був ініційований Міністерством оборони задля оновлення танків
Т-64. Йдеться про наш наймасовіший танк у складі ЗС України, який має отримати
нове серце - двигун 6ТД-1 замість більш слабкого 5ТДФ. Проте справа не лише у
двигуні.
Йдеться про рішення, яке має надати "друге дихання" усім
подальшим проєктам, що стосуються Т-64. З поступовим приведенням танків Т-64 до
певного уніфікованого стандарту, з огляду на досвід бойових дій і оптимальну
стратегію покращення можливостей нашого танкового парку.
Якщо підприємства "Укроборонпрому" - насамперед Завод ім.
Малишева - не підведуть військових, то першу роту оновлених Т-64 ми зможемо
побачити на параді на День Незалежності. Ну, це якщо бути оптимістами...
Танки Т-64БВ представлені у складі Збройних сил у найбільшій
кількості. Вони складають і значний проміжок часу складатимуть силовий хребет
танкових та важких бригад, танкових батальйонів механізованих бригад. Ці танки
найактивніше застосовувались у ході бойових дій, саме щодо цих машин перелік
модернізаційних заходів та рекомендацій є найдовшим
Що за танк взагалі робиться?
Спочатку зафіксуємо декілька важливих речей.
По-перше, те, що зараз Міноборони та бронетанкові підприємства роблять
з Т-64 за цим проєктом - за юридичною стороною жодним чином не стосується ДКР
"Краб". Тобто - глибокої модернізації Т-64, за яку відповідає
"Харківське конструкторське бюро машинобудування ім. Морозова".
Проте у цьому контексті нагадаю: у інтерв'ю нашому виданню заступник
міністра оборони Олександр Миронюк заявив, що він сподівається, що від ХКБМ
"до кінця 2021 року або на початку 2022 ми отримаємо перший дослідний
зразок модернізованого Т-64". Тож чекаємо...
На ХКБМ обіцяють, що Т-64 "Краб" вийде на полігон узимку
2021-22 років
По-друге, ремоторизація Т-64 - це не відновлення радянського проєкту
"Кедр". Інтерв'ю гендиректора Харківського заводу імені Малишева
Василя Криласа Укрінформу з твердженням, що "Міністерство оборони України
замовило у заводу 12 танків Т-64 за програмою модернізації "Кедр"
лише додало плутанини.
Хоча головна складова - встановлення на Т-64 замість 5ТД більш
потужного двигуна - збереглась, це вже далеко не "Кедр", і Завод ім.
Малишева - не головний виконавець цього контракту з Міноборони. І точно, що
оновлені танки не матимуть індекс, який вже гуляє у ЗМІ - "Кедр
Т64БМ2".
Отже, про що ж йдеться?
У оборонному відомстві стверджують, що зараз мова йде про повноцінну
ремонтну дослідно-конструкторську роботу, яка проводиться Міністерством оборони
при ключовій ролі Центрального бронетанкового управління та 482
конструкторсько-технологічного центру (КТЦ) МОУ.
З 2018 року КТЦ визначена Міністерством оборони як головна організація
з технічного супроводження бронетанкового озброєння та техніки, за якою не
здійснються авторський нагляд.
Щодо техніки, яка розроблена ХКБМ, на кшталт того ж Т-64, то
конструкторська документація на цей танк - це звісно "священа корова"
конструкторського бюро. На неї ніхто не зазіхає.
Але КТЦ має усі необхідні повноваження щодо розробки та внесення змін
у ремонтну документацію. Бо ремонтна доля своїх броньованих "синів"
та "дочок" для ХКБМ, звісно, задрібні речі. Тож з певного періоду всі
нові доробки штатньої бронетехніки Міноборони запроваджує та легітимізує на
етапі капітального ремонту.
Зараз йдеться про пік ініціатив від українських військових
Так само це стосується і усіх доробок, які відбуваються з Т-64. У
процесі капітального ремонту у ремонтну документацію вносяться зміни, які
потрапляють у графу "модифікація" або "доробка". Такий
підхід забезпечує однозначність при виконанні ремонтних робіт по единій
документації. Фактично зазвичай це звучить так - "доробка у ході
капітального ремонту".
Проте зараз йдеться про пік ініціатив від військових. У Міноборони
говорять, що це "ремонтна ДКР щодо Т-64, з модернізацією у ході
капітального ремонту".
Встановлення дизельного двигуна в зону моторно-трансмісійного
відділення
Головне питання - встановлення двигуна 6ТД-1. Це необхідно: з огляду
на поступове вичерпання запасів двигунів 5ТД, які потрібні для підтримання у
боєзданому стані Т-64; а також на недоцільність і, власне, неможливосіть
поноволення виробництва старих "п'ятірок" на ЗіМ - адже завод вже
давно налаштований на виготовлення двигунів 6ТД-1 та 6ТД-2.
Модернізація Т-64 до версії "Булат". Дизеля 5ТДФМ виявилось
замало для необхідної рухливості та прохідності "Булату". Графіка -
Олександр Костур
І головне - йдеться про потребу підвищення потужності машини і
уникнення тех недоліків, які стосувалиися Т-64, модернізованих до рівня БМ
"Булат". Бо форсований 5ТДФМ з потужністю у 850 к.с. виявився
заслабким для машини, вага якої зросла до 45 тонн. При цьому двигун форсували,
а системи постачання та очистки повітря залишились у старих об'ємах. Як
наслідок - вихід "Булатів" з ладу через пильовий знос форсованих
двигунів.
Що вже зроблено
Модернізація танка Т-64 в цеху ДП
Танк Т-64 в цеху ДП "Харківський бронетанковий завод"
Проте фактично йдеться про заміну усього моторно-трансмісійного
відділення з системами постачання повітря, охолодження і багатьма іншими
речами.
Ці договори між МО та ДП "ХБТЗ" укладені у грудні 2020 року,
хоча по суті ідеологічна підготовка до виконання цього проєкту почалася значно
раніше. Відтоді, коли було проаналізовано досвід застосовування у бойових діях
з Російською Федерацією у 2014-15 роках модернізованих Т-64 до рівня
"Булат". І на тлі повільної реакції ХКБМ ім. Морозова на побажання
військових зробити реальні кроки з оновлення усіх Т-64.
Саме тому і був ініційований Міністерством оборони проєкт з
ремоторизації і результат був отриманий надвичайно швидко. Перший
ремоторизований Т-64БМ2 з новим МТО і двигуном 6ТД-1 потужністю у 1000 к.с.
почав заводські випробовування у квітні 2021 року, про що ми першими повідомили
наших читачів.
Вкотре зазначимо, що головною особливістю Т-64БМ2 є встановлення
нового моторно-трансмісійного відділу з двигуном і трансмісією. Тобто замість
штатного 5ТДФ із потужністю 700 к.с. встановлюється 1000-сильний 6ТД-1.
Це сталося через девять місяців після наради у заступника міністра
оборони разом з представниками ЦБТУ та КТЦ на тему того, що з оновленням Т-64
далі зволікати вже не можна. Дев'ять місяців - це рекордний срок для будь-якого
танкового проєкту на тлі зусиль ХКБМ по тому ж "Кедру", або по
імпортозаміщеному "Оплоту", де йдеться про роки. І то - без розуміння
крайнього рубежу, коли насправді буде результат.
За часів СРСР ХКБМ проводило роботи зі встановлення на танк Т-64
двигуна 6ТД. Проєкт мав назву "Кедр", або Об'єкт 476.
Чому це не "Кедр"
За часів СРСР ХКБМ ім. Морозова вже проводило роботи зі встановлення
на танк Т-64 двигуна 6ТД. Результати були успішними. Проєкт мав назву
"Кедр", або Об'єкт 476.
"Так, документація на "Кедр", яка передбачає
встановлення 6ТД-1 на ходову частину Т-64 існує. Це Об'єкт 476. І ця
документація має літеру серійного виробництва. Але зараз вже не можна перенести
ті рішення часів Радянського Союзу на наші танки без змін.
Тож задля вирішення головного завдання - ремоторизації машини - була
обрана стратегія використання деталей вузлів та агрегатів, які зараз можуть
серійно виготовлятися на заводі ім. Малишева". По кожній складовій бралися
наявні можливості Заводу ім. Малишева і найсучаснішй зразок, який він може
серійно виготовляти у цій категорії. І тому там є рішення і від Т-80УД, і від
"Оплоту", інші нові напрацювання.
Йдеться про новий двигун, нові бортові коробки передач,так звані
"березівські", аналогічні тим, що застосовуються на Т-80УД, нова
криша МТО, така, що вже є на "Оплоті".
Це було потрібно, аби мінімізувати ризики виготовлення необхідних
вузлів, забезпечити максимальну серійність і уніфікацію, і, власне, облегчити
завдання ЗіМ і потім експлуатантам.
Всі ці вузли та агрегати може виготовити лише Завод ім. Малишева.
Також завод має устаткування, яке дозволяє провести операцію відрізання задньої
частини корпусу танку Т-64 і приварювання замість неї нової - під розміщення
усіх оновлених вузлів разом з двигуном.
Тобто однозначно, це вже не "Кедр". І він не буде називатися
БМ2", - пояснила мені посадова особа, обізнана з ходом проєкту ремоторизації
Т-64.
Хоча ремонтний ОКР зараз проводиться саме на Т-64БМ2, але у подальшому
він стосуватиметься усіх "шістьдесят четвірок", які будуть проходити
капітальний ремонт та машин на їхній базі.
"Це значний крок уперед - бо з цим двигуном і новим рівнем
потужності машина вийшла на новий рівень. Надалі при потребі можна буде
доопрацьовувати питання щодо бронювання. Можливо, ми зможемо вийти на нову
зварно-катану башню для Т-64 з усім устаткуванням нового, цифрового рівня. Але
це вже - робота для ХКБМ.
Але зараз як мінімум ми матимемо суттєві плюси з огляду на майбутнє
наших ремоторизовних Т-64. Ми уникаємо ризику браку працездатних 5ТД. Можна
виходити на створення відповідних запасів під єдине МТО з 6ТД. Таке уніфіковане
рішення спростить і підготовку механіків-водів, і процедури різних рівнів
обслуговування та ремонту. Фактично Т-64 з новим МТО може бути танком
перехідного періоду на достатньо тривалий час. Бо це дозволяє на цій ходовій і
з цим броньовим корпусом отримати від конструкції Т-64 усі показники по
максимуму".
Питання по ходу
Ремоторизація Т-64 за проєктом "Кедр"/Об'єкт 476 передбачала
посилення ходової. На Т-64БМ2 все залишилось без змін. Ну, хіба що ведуче
колесо, як мені здалось, дещо інше, а так все - як і на штатному Т-64. Чи
витримає ходова нову силу двигуна? Чи забезпечать штатні гусениці прохідність
по важким грунтам?
На ці мої закиди відповідь була такою.
"Ми виходимо з інших позицій. Коли ми говоримо про
"Булат", то головним викликом стало збільшення масси до 45 тон. А
його двигун потерпав від пильового зносу. Також були і інші проблеми, які стали
помітними у ході бойових дій.
Але ходова на "Булатах" не розсипалась. І на в'язких грунтах
він не міг нормально пересуватись не тому, що з гусеницями щось було не так. А
лише тому, що не вистачало потужності у двигуна 5ТДФМ для маси у 45 тонн. З
новими системами і новим двигуном все буде по іншому."
"У випробуваннях першого ремоторизованого Т-64БМ2 на наше
прохання брав участь механік, який, не дивуйтесь, ще випробовував нашу секретну
"Ноту" і ганяв 476 Об'єкт".
А щодо поведінки ходової, то нам буде потрібна статистична
вибірка".
Вид на ходову Т-64, пристосованого для встановлення нового МТО
Що, окрім МТО, в танку змінилося ще? Є нюанси...
Щодо інших нововведень, то, власне, вони вже відпрацьовані у ході
попередніх заходів з покращення можливостей Т-64.
Це встановлення тепловізійного прицільного комплексу вітчизняного
виробництва; встановлення прицілу 1Г46М з можливістю ведення вогню керованими
ракетами вітчизняного виробництва "Комбат"; доробка приладів
спостереження та прицілювання нічного бачення шляхом встановлення
електронно-оптичних перетворювачів 3-го покоління; встановлення сучасних
елементів динамічного захисту; встановлення комплексу танкових
інформаційно-управляючих систем типу "Базальт" для комплексного
геоінформаційного забезпечення; нових систем зв'язку тощо.
Схема бронювання ДЗ відповідає рішенням, застосованим на БМ
"Булат". Проте у порівнянні з "Булатом" по бортам на
Т-64БМ2 доданий ще один блок з модулями ДЗ "Ніж". Також встановлені
решітки для захисту від РПГ.
Додаткове бронювання усієї машини - за допомогою модулів з ДЗ
"Ніж". Схема бронювання ДЗ відповідає рішенням, застосованим на БМ
"Булат". Проте у порівнянні з "Булатом" по бортам на БМ2
добавлений ще один блок з модулями ДЗ "Ніж" для захисту ззовні усього
конвейера з БК та площі, де є загроза для боєзапасу. У контейнери ДЗ можуть
ставитись або елементи ХСЧКВ, або 4С20, виробництво яких освоєно в Україні.
Також встановлені решітки для захисту від РПГ.
Оновлений Т-64 з новим МТО. З задньої частини танку встановлені
розкладні драбинки, камери заднього виду тощо.
Для захисту групи зовнішніх паливних баків встановлюється додатковий
броньований лист товщиною у 12 мм. Також передбачений захист закритої
кулеметної установки.
З задньої частини танку встановлені розкладні драбинки, які спрощують
екіпажу забирання на машину, що значно полегшує такі операції як, наприклад,
завантаження БК.
У механіка-водія блок індікації системи геоінформаційного забезпечення
від "Орізон Навігації" при русі танку назад переключається на режим
роботи камери заднього виду. Система зв'язку забезпечується двома
радіостанціями - це "Либідь-2" та завадозахищений Harris з ППРЧ.
Втім, є один нюанс, який не можу не відмітити. Нове МТО з двигуном
6ТД-1 має вищий рівень по кришці, аніж штатне з 5ТД. Це спричинило упирання
бронемаски гармати в одному з місць при обертанні башти. Було ухвалене рішення
встановити на корпусі проміжне проставочне кільце, за рахунок чого вдался
підняти башту на декілька сантиметрів і забезпечити безперешкодне
"обмітання", тобто проходження гармати по колу при її найнижчому куті
схилу. По діаметру проміжне кільце закрито додатковим бронюванням - барбетою,
тобто броньованою полосою, розміщеною на корпусі.
Нове МТО з двигуном 6ТД-1 має вищий рівень по кришці, аніж штатне з
5ТД. Було ухвалене рішення встановити на корпусі проміжне проставочне кільце.
Це рішення, ймовірно, є перехідним, і остаточне бачення сформується
при модернізаціях Т-64 за проєктом "Краб", яке у перспективі все одно
вимушено вийде на нову башту. При цьому фахівці ХКБМ поділилися з військовими
частиною документації за проєктом "Кедр" - з огляду на те, що роботи,
які проводить ДП "ХБТЗ" з ремоторизації Т-64 і по суті є частиною
завдань ХКБМ за проєктом "Краб".
Не в параді - ціль, хоча...
Про долю першого ремоторизованого Т-64БМ2 – більш-менш зрозуміло. Він
є. Він пройшов заводські випробування у присутності представників замовника,
підтвердивши насамперед покращені ходові та вогневі можливості.
Проте головні і більш системні висновки можна буде робити лише після
експлуатації у військах дослідної партії. Бойова практика найкраще покаже, чи є
у цього проєкту тонкі місця, що треба буде посилювати, вдосконалювати чи
взагалі переробляти. Тож один оновлений Т-64БМ2 у полі, звісно, не воїн.
Наступний етап - випробування серії зразків у складі дослідної партії.
Замовлена Міноборони партія у складі 12 машин – зрозуміле і оптимальне рішення.
Стан контракту з ремоторизації Т-64 буде помітний одразу: ці танки або
будуть на параді. Або не будуть...
Але ж коли будуть інші танки з цієї партії? Десь на середину травня
було відомо, що ЗіМ, попри своєчасне отримання передплати від ДП
"ХБТЗ" і усіх давальницьких матеріалів від Міноборони, поставив
Харківському бронетанковому лише один перероблений корпус (без врахування
найпершого) і один двигун . Замість п'яти корпусів і п'яти двигунів. Причин -
ціла низка, і всі вони впираються у професійність чи, навпаки, непрофесійність
посадових осіб.
На середину травня ЗіМ поставив Харківському бронетанковому лише один
перероблений корпус і один двигун. Замість п'яти корпусів і п'яти двигунів...
Відтоді ЗіМ жорстко затиснув ДП "ХБТЗ" з термінами виконання
замовлення для Міноборони, яке має вже і суспільно-політичну складову. Бо
попередньо планувалось, що Т-64 з новими серцями гучно та ефектно проїдуть
Хрещатиком на День Незалежності у складі окремої коробки.
Керівництво "Укроборонпрому" днями стверджувало, що за рік
показники діяльності дивізіонів концерну лише покращились. Але ці цифри з
"покращенням" ми з вами вимушені сприймати на слово, без можливості
їхньої перевірки. А от стан контракту з ремоторизації Т-64 буде помітний
одразу: ці танки або будуть на параді у єдиній коробці. Або не будуть.
Але ж до параду ще купа часу, аж понад місяць. Звісно, концерн
встигне. Ми ж усі у цій країні оптимісти…
Сергій Згурець
https://defence-ua.com/weapon_and_tech/onovlenij_t_64_jak_tank_perehidnogo_periodu_chi_pobachimo_jogo_na_paradi-4190.html
21.05.2021
Харківський бронетанковий завод
відвантажив армійцям чергову партію Т-64 - Укроборонпром.
У повідомлені не зазначається
кількість переданих танків. Водночас на фото можна побачити п'ять машин. Перша
партія передана ХБТЗ у березні складалася з дев'яти танків Т-64БВ.
https://ukroboronprom.com.ua/uk/media/harkivskyj-bronetankovyj-zavod-vidvantazhyv-armijtsyam-chergovu-partiyu-t-64.html
18.03.2021 р.
Суд скасував патент «Трімен
Україна» на танковий приціл за позом Харківського бронетанкового заводу
Автор: Олексій Махно
Приватна компанія «Трімен Україна» оформивши патент намагалась через суд заборонити Харківському бронетанковому заводу використовувати модернізовані танкові приціли.
об'єктив;
захисна германієва пластина;
вбудований в окуляр, РК
дисплей;
перетворювачі;
електромонтажний комплект;
комплект передачі даних
(передатчик, приймач, монітор);
матеріали.
З використанням отриманих
комплектуючих Харківським бронетанковим заводом протягом 2015-2016 років було
проведено модернізацію танкового нічного прицілу ТПН-1-49-23 до виду ТПН-1ТПВ
та зібрано дослідницький зразок.
У січні 2020 року ТОВ «Трімен
Україна» подало до суду на ДП «Харківський бронетанковий завод» з вимогою
припинити використовувати у будь-який спосіб об'єкт інтелектуальної власності –
корисну модель «Комплект для модернізації танкових прицілів серії ТПН-1» права
на яку захищенні патентом.
15.03.2021
Харківський бронетанковий завод передав ЗСУ дев’ять
танків Т-64БВ
Від початку 2021 року державне
підприємство "Харківський бронетанковий завод", яке входить до складу
Укроборонпрому, передало Збройним силам України дев’ять танків Т-64БВ, які
пройшли капітальний ремонт і модернізацію.
Із цим замовленням харків’яни
почали працювати наприкінці минулого року та виконали його не лише якісно, але
й із суттєвим випередженням строків. Машини отримали розширені бойові
можливості, а надійність їхніх вузлів, агрегатів і зброї збільшилася.
Важливо наголосити, що контракт
виконується за обмеженого фінансування. Замовлення виконане із випередженням
строків та за обмеженого фінансування через відсутність державного оборонного
замовлення на 2021 рік.
Нагадаємо, що Т-64БВ разом з
Т-64Б є основними танками сухопутних військ України. У 2017 році в Україні
розпочалася масштабна модернізація цієї моделі бойової техніки. Т-64БВ отримав
оновлений приціл нічного бачення, сучасну радіостанцію, модернізований двигун
тощо. Український танковий взвод, оснащений цими машинами, яким командував
капітан Роман Багаєв, брав участь у міжнародних змаганнях бронетанкових
підрозділів армій країн – членів НАТО The Strong Europe Tank Challenge 2017.
https://ukroboronprom.com.ua/uk/media/harkivskyj-bronetankovyj-zavod-peredav-zsu-dev-yat-tankiv-t-64bv.html
Всего же до настоящего времени «Харьковский бронетанковый завод» изготовил 250 модернизированных боевых машин: 162 танка Т-64БВ образца 2017 года и 88 танков Т-80БВ.
Еще одно предприятие бронетанкового дивизиона «Укроборонпрома» своевременно, качественно и в пределах отведенного бюджета выполнило свои обязательства перед Министерством обороны Украины.
Только что эти 13 модернизированных танков от Харьковского бронетанкового завода были переданы для нужд Вооруженных сил.
Что это за машины?
- 3 танка Т-64БВ образца 2017 года. Это основная боевая машина бронетанковых подразделений ВСУ, которая отлично проявила себя в войне на Востоке Украины. При модернизации танк получил расширенные боевые возможности за счет тепловизионного прицела, новой усовершенствованной динамической защиты, новой цифровой радиостанции, современных ночных приборов наблюдения с электронно-оптическим преобразователем третьего поколения, системы информационного оповещения об аварийной ситуации, телевизионной системы наблюдения за окружающей средой, а также средств спутниковой навигации.
Руководство Концерна и Харьковского бронетанкового завода совместно сделали всё необходимое, чтобы критически важное производство и ремонт для нашей армии не прекращались при любых условиях.
«Еще одно предприятие бронетанкового дивизиона Укроборонпрома своевременно, качественно и в пределах отведенного бюджета выполнило свои обязательства перед Минобороны: по двум государственным контрактам ХБТЗ модернизировал почти 100 единиц военной техники. Концерн совместно с руководителями предприятий бронетанкового кластера принимают необходимые меры для того, чтобы критически важное производство и ремонт для нашей армии не прекращались при любых условиях работы. На отдельных заводах уже начата контрактная кампания - заключение договоров в рамках недавно принятого ГОЗ. Если процесс будет происходить без проволочек, бронетанковые предприятия будут загружены работой и сохранят положительную динамику увеличения объемов производства. Напомню, в начале нового года бронетанковая отрасль начала постепенно наращивать производство по различным видам продукции и услуг. За первые два месяца текущего года предприятия концерна бронетанкового дивизиона увеличили производство в более чем два раза по сравнению с аналогичным периодом 2019 г.», - рассказал Игорь Фоменко, заместитель генерального директора по бронетанковой, радиолокационной и специальной техники.
«Харьковский бронетанковый завод продолжает своевременно и качественно выполнять государственные заказы, несмотря на чрезвычайную ситуацию в области из-за особого режима работы предприятия во время карантина. Специалисты постоянно вводят современные и актуальные элементы модернизации, чем обеспечивают конкурентную боеспособность Вооруженных сил Украины», - прокомментировал передачу техники директор завода Вячеслав Стрилец.
20.03.2019
21.12.2018
03.10.2018
14.10.2017
(на территории аэродрома пгт "Озёрное", Житомирской области)
По случаю праздника 14 октября, Дня защитника отечества, на аэродроме Озерное президент Украины Петр Порошенко передал Вооруженным Силам Украины более 200 единиц различных образцов военной техники и вооружения.
Было передано:
31 танк Т-64Б1В (ГП "ХБТЗ")
20 Т-80БВ для 36-й бригады морской пехоты (ГП "ХБТЗ")
13.07.2015, 17:15 | ID: 11573
У Харкові для потреб Збройних Сил передані 8 танків типу
Т-80
Сьогодні, 13 липня, у Харкові на Державному підприємстві «Харківський бронетанковий завод», що входить до Державного концерну «Укроборонпром», завершено передачу 8-х танків типу Т-80 представникам Збройних Сил України. З початком проведення Антитерористичної операції харківські танкоремонтники вже відремонтували понад 50 одиниць танків.
За словами керівництва підприємства, згідно умов чинного контракту у липні вони повинні були поставити до війська 4 танки. Проте, продумана організація роботи у дві зміни та старання ремонтників дозволили значно пришвидшити темпи передачі бойових машин і перевиконати виробничий план.
За новою військовою традицією, сьогодні ж механікам-водіям танків Т-80 дозволили дати назви своїм бойовим машинам. Серед бойових позивних, були здебільшого жіночі імена чи назви Українських міст.
https://www.mil.gov.ua/news/2015/07/13/u-harkovi-dlya-potreb-zbrojnih-sil-peredani-8-tankiv-tipu-t-80--/
02.12.2014
Минобороны
получило партию танков Т-64 для АТО (ФОТО)
Как сообщили в пресс-службе концерна, техника прошла текущий и восстановительный ремонт и готова к выполнению задач в зоне АТО.
Также отмечается, что ХБТЗ проводит капитальный ремонт танков Т-64 для Нацгвардии, а также текущий и капитальный ремонт тяжелой бронетехники на заказ Минобороны. Кроме того, выездные бригады предприятия восстанавливают технику в зоне боевых действий.
Фото: Укроборонпром
https://racurs.ua/n40316-v-moskve-sud-perenes-rassmotrenie-jaloby-na-arest-savchenko-na-15-dekabrya.html
https://green-stone13.livejournal.com/301198.html
26.07.2014
(Учебный центр Национальной гвардии Украины, Новые Петровцы)
15 сентябрь 2009
Комментариев нет:
Отправить комментарий