02.01.2022
"Краб"
не поїхав, "Оплот" зламали, "Ірокез" та Ан-178 не злетіли:
провали "Укроборонпрому" у 2021 році
Ще
одне "танкове" підприємство "Укроборонпрому" - ХКБМ мав до
кінця 2021 року вивести на полігон нову модернізацію Т-64, яка йде під шифром
"Краб".
Ця
модернізація розглядалась, як єдине уніфіковане рішення з модернізації усіх
Т-64 шляхом ремоторизації дивгуна 5ТДФ на 6ТД, посилення бронювання та
інтеграції нових систем. Фактично це має бути симбіоз найкращих рішень
"Булата", Т-64 зразка 2017 та Т-84.
Проте
нова бойова машина так і не була зроблена. А замість того, щоб пришвидшити
процес, на який спочатку у ХКБМ просили цілих п’ять років, в
"Укроборонпромі" вирішили піти формальним шляхом та витрибували у
Міноборони забезпечення випробувань машини в умовах ядерного вибуху та
стійкості до плісняви. На превеликий жаль, це не жарт.
На
противагу цьому, ще одне харківське підприємство - ХБТЗ виготовило власну
модернізацію Т-64БМ2, який майже аналогічний проекту "Краб". І
зробило це не за п’ять років, а фактично лише за один рік.
https://defence-ua.com/people_and_company/krab_ne_pojihav_oplot_zlamali_irokez_ta_an_178_ne_zletili_provali_ukroboronpromu_u_2021_rotsi-5761.html
30.11.2021
Харківський
БТЗ вперше модернізував командирський танк
Дата
публікації: 30.11.2021
Державне
підприємство «Харківський бронетанковий завод», яке входить до складу ДК
«Укроборонпром», вперше провело глибоку модернізацію командирського танка
Т-64БВК. Оновлена техніка успішно пройшла типові випробування.
Фахівці
підприємства встановили на машині сучасні прилади спостереження, зокрема
тепловізійні, телевізійну систему спостереження за навколишнім простором
задньої півсфери, новітню апаратуру супутникової навігації та командирську
башту з кулеметом НСВТ калібру 12,7 мм. Були замінені і прилади освітлення, радіостанція, апаратура
внутрішнього зв'язку та комутації, передні викидні щитки тощо.
Оновлений
танк отримав додатковий фільтр грубого очищення паливної системи
котла-підігрівача, ще одну камеру спостереження для командира з дальністю
виявлення до 2000 м, посилений захист кулемета НСВТ і паливних баків, дзеркала
заднього виду, передні гумометалеві екрани та низку інших вдосконалень.
Водночас схожі роботи працівники заводу проводять з партією танків Т-64БВ.
«Наше
головне завдання – забезпечувати українських армійців надійною та оновленою
бойовою технікою, яка відповідає умовам ведення сучасного бою, – зазначає
директор підприємства Герман Сметанін. – Модернізація командирського танка є
надвідповідальною, оскільки необхідно не лише значно поліпшити наявні
характеристики, а й створити всі належні умови для ефективного керування
підрозділом за будь-яких погодних умов та у будь-який час доби. Колектив заводу
успішно виконав це завдання. Це має особливе значення в умовах збройної агресії
Російської Федерації проти України».
Haгадаємо,
що Т-64БВ разом з Т- 64Б, є основою танкових військ Сухопутних військ України.
Головною зброєю цих машин є 125-мм. гармата з ефективною дальністю вогню до 5
км.
https://ukroboronprom.com.ua/news/xarkivskii-btz-vperse-modernizuvav-komandirskii-tank
26.09.2021, 15:10
Для модернізації Т-64 у версію
"Краб" ХКБМ потрібен атомний вибух та сертифікована пліснява
Отже, деякі деталі для поточного розуміння ситуації, з огляду на спілкування з діючими особами з різних таборів. Вимушений так писати, бо табору однодумців посадовців Міноборони та ХКБМ та концерну "Укроборонпром", м’яко кажучи, не складають.
1. Виявляється, що у
тактико-технічному завданні на "Краб" залишено вимогу щодо стійкості
складових частин танку до впливу електромагнітного імпульсу ядерного вибуху,
згідно ГОСТ. Я особисто був певен, що ці граблі ми вже обійшли, але
виявляється, що ні.
Тож тепер у ХКБМ спокійно так
кажуть, що конструктори разом з співвиконавцями проводять організаційні та
підготовчі роботи з проведення автономних випробувань з перевірки стійкості
всіх складових частин до впливу електромагнітного імпульсу ядерного вибуху.
І чекають на те, що Міноборони
забезпечить для цього відповідні умови – включно з методиками випробувань та
засобами перевірки та контролю результатів випробувань. Якщо ні – то давайте
вносити зміні в ТЗ до танку.
2. Так само і з пліснявою. Не
дивуйтесь, але й тут те ж саме. Цвіль, цвілеві гриби та паразити – вони ж
всюди. І можуть танк попсувати. Тож у вимогах до модернізованого Т-64 є і
вимоги щодо стійкості зразка до цвілевих грибків, спец розчинів та спец речовин
тощо.
Але на ХКБМ кажуть, що ті спец
розчини для перевірки виготовлялись ще з часів СРСР і втратили актуальність.
Також в Україні відсутня апаратура для перевірки впливу грибків та спец
розчинів і так далі. Тож Міноборони мають у найкоротший термін уточнити вимоги
до перевірки впливу цвілевих грибків та надали рекомендації, як потім отой
перший "Краб" перевіряти на грибкову стійкість.
3. Ну, грибки та паразити – то
таке. Ось що точно загрожує танку на полі бою – то це реальні засоби враження.
І тут теж ХКБМ знову припирає військових до стінки. Бо Міноборони висунуло
вимоги щодо захисту модернізованого танку Т-64 від перспективних засобів
враження противника.
Проте військові не визначили
конкретні типи таких боєприпасів, не надали ці боєприпаси, які мають
використовувались при проведені натурних випробувань схем захисту обстрілом. А
нема боєприпасів – відтак, не можуть бути завершені відпрацювання елементи
динамічного захисту та перевірка їхньої ефективності на танку.
Відтак, міністерство оборони
має в найкоротші терміни визначити перелік ворожих боєприпасів і надати ці
боєприпаси для проведення випробувань.
Або виключити вимоги щодо їх
застосування в ДКР "Краб" і внести ці зміни в ТТЗ на цю ДКР. І
перевіряти чимось іншим.
4. А ще військові хотіли, що
Т-64 мав кращу рухливість. Це має бути зроблено за рахунок встановлення на
"Краб" нового МТВ, з новим шестициліндровим двигуном 6ТД-1 потужністю
1000 к.с. (на звичайному Т-64 БВ стоїть п'ятициліндровий 5ТДФ потужністю 700
к.с.). Також вимогою замовника є забезпечення підвищення швидкості руху танку
назад.
Також є питання до трансмісії,
яка має дати швидкість заднього ходу у 35 км/год.
Щодо двигуна до
"Крабу", то мова йде про першу версію 6ТД на 1000 к.с. Також є
питання до трансмісії, яка має дати швидкість заднього ходу у 35 км/год.
Тож зараз ХКБМ проводить
доопрацювання документації, яка була раніше розроблена, коригує склад
комплектуючих, що мають бути додатково розроблені та виготовлені.
Проте і без цього навіть зі
зрозумілими комплектуючими "щось знову іде не так". Завод ім.
Малішева затримує виготовлення комплектуючих для складання дослідного зразка за
ДКР "Краб" - включно з поставкою нового двигуна 6ТД-1. А ХКБД не може
виготовити та поставити на ХКБМ енергоагрегат ЕА10-1.
Нагадаю, що питання про долю
цього енергоагрегату вже не раз піднімалося. Його розробку та виготовлення вже
давно треба було забрати від ХКБД і передати на ХКБМ або на ЗіМ. Про цю
проблему давно знали у ДК "Укроборонпром" - але нічого не робили і не
зробили.
Вже були обіцянки, що Т-64 Краб вийде на полігон узимку 2021-22
років
Тепер у цій ситуації ХКБМ каже
знову "давайте вносити зміни в ТТЗ на виключення цього агрегату з
ДКР". Цікаво, правда, як це буде танк без нього? Начебто ж у танку нічного
зайвого. Або пропонується відкрити нову ДКР з розробки нового енергоагрегату. А
це років на 3-5 "забавка"…
5. Ну, і звісно, матриць до тепловізійного каналу нового танкового прицілу немає. Матриці французькі, Талес. Свого часу не привезли, а тепер і з можливостями складніше. Чому так – я писав у матеріалі про американський "Оплот" (Пороблено: чому США ніяк не отримають з України новий танк "Оплот").
ХКБМ займає позицію, що власних
грошей на те, щоб оплатити закупку французьких матриць для прицілу
"Фотоприладу" у них немає. Тепер хай або "Укрспецекспорт"
за цю поставку береться, або Міноборони. Але якщо Міноборони на це зважиться,
то лише за грошами ДОЗ-2022. Тобто не скоро…
Ось така картина виглядає з
нашою довгоочікуваною модернізацією танку Т-64 в рамках дослідно-конструкторської
роботи з шифром "Краб".
Подейкують, що ХКБМ пообіцяло
Міноборони, що оптимістичний час виготовлення першого зразка "Крабу"
для попередніх (попередніх, не державних) випробувань – це десь кінець першої
половини 2022 року. Але, на мою думку, це вже не виглядає реалістично – і
кінцевий термін робіт спрогнозувати важко. Бо за кожним з нових пунктів, що я
описав вище (і це ще не всі) – своя окрема історія з невизначеними умовами та
результатом. Отже, цілком, "Краб", ядерна бомба та паразити".
https://defence-ua.com/people_and_company/dlja_modernizatsiji_t_64_u_versiju_krab_hkbm_potriben_atomnij_vibuh_ta_sertifikovana_plisnjava-4866.html
19.08.2021
Фотоприлад
відзвітувався про роботу над ОТРК, РСЗВ та модернізацією танків у рамках ДКР
«Краб» і «Бастіон»
БМ Оплот
НВК
«Фотоприлад», відзвітувався про проведення робіт у рамках ДКР «Краб» (Т-64),
«Бастіон» (Оплот), «Тайфун-1» (Град), а також ряду робіт для іноземних
замовників.
Зокрема,
як стало відомо Ukrainian Military Pages, в інтересах Міноборони України
впродовж минулого року черкаське підприємство в якості співвиконавця виконувало:
Складові
частини дослідно-конструкторської роботи
(СЧ ДКР) «Краб»: Розробка конструкторської документації (КД) на
модернізацію танка Т-64Б (Т-64БВ) (обсяг витрат – 2 028 955 грн):
«Розробка
аналогу виробу 1Г46М2 із застосуванням сучасної елементної бази», шифр «Краб-1Г46М2»;
«Розробка
аналогу виробу ПТТ-2-1М із застосуванням сучасної елементної бази», шифр «Краб-ПТТ-2-1М»;
«Розробка
аналогу виробу ПНК-4СRМ із застосуванням сучасної елементної бази», шифр «Краб-ПНК-4СRМ»;
Зазначається,
що розробка СЧ ДКР «Краб» дозволить освоїти виробництво приладів без
компонентів виробництва РФ та надалі забезпечити роботу для працівників ЦКБ
«Сокіл» (входить до складу НВК «Фотоприлад») шляхом авторського супроводу
дослідних зразків зазначених приладів.
СЧ
ДКР «Тайфун-1-Вз» щодо розробки КД на підривач МРВ-У для реактивних снарядів
РСЗВ «Град» (обсяг витрат – 654 319 грн), що має створити можливості для
серійного виробництва підривників в Україні.
Також
планується виконання робіт в рамках нових контрактів:
з
ХКБМ на виконання СЧ ДКР «Бастіон»
щодо модернізації прицільних комплексів ПНК-6 для БМ «Оплот»;
з
КБ «Південне» щодо виготовлення та проведення конструкторських і попередніх
випробувань дослідних зразків підривного пристрою шифр «Сапсан-ПП».
Для іноземних
замовників:
ДКР «Розроблення
комбінованого прицільного комплексу навідника «Модус-1Н», шифр
«Десна-1Н» обсяг витрат – 1 002 074 грн);
ДКР
«Розроблення комплексу панорамного командира «Модус-1К», шифр «Гранат-1К» (обсяг витрат – 1 182 634 грн);
ДКР
«Розроблення комплексу панорамного командира «Модус-1К», шифр «Гранат-1К» (обсяг витрат – 1 182 634 грн);
ДКР
«Розроблення танкового прицілу – дублеру оптичного «Модус-1Д», шифр «Дублер-1Д» (обсяг витрат – 787 404 грн);
Виконання
цих робіт з використанням цифрових принципів надасть можливість проводити
модернізацію існуючих та брати участь у розробці нових зразків бронетехніки, а
також має експортний потенціал.
Розроблення
концептуального проєкту «Розробка підривного пристрою проникаючої бойової
частини оперативно-тактичних ракет (ОТРК)», шифр «Оснащення-ВУ» (обсяг витрат –
75 982 грн)
Участь
у налаштуванні та конструкторський супровід виготовлення та випробувань виробів
РНК-4СД, ТКН-3А, ТКН-3Б, ПМ-ЛКТ-РЕ, ГДУ-624, ПК-1Л, ІРВ-Л, РИТМ та ін.
Перспективні
контракти в інтересах іноземних замовників:
ДК
«Укрспецекспорт»: 1Г46М, ТО1-КО1ЭR,
ЗІП для модернізації танків Т-80УД, ЗІП для танків Т-55М, ЗІП та обладнання для
перевірки оптичних приладів.
ДП
ДГЗП «Спецтехноекспорт»: контрольно-перевірочна апаратура (КПА) для перевірки
апаратури наведення 9С475 вертолітного ПТРК 9К113 «Штурм-В», оптичні прилади
для БМП-2, ЗІП для танків Т-72 та Т-55.
ДП
ДГЗІФ «Укрінмаш»: ЗІП для танків Т-72 і Т-90, ЗІП до прицілу 1Г46,
прицільно-спостережного комплексу ПНК-4С.
https://www.ukrmilitary.com/2021/08/fotoprylad-dkr.html
20.04.2021
Отрывок из статьи «Василь Крилас,
гендиректор ДП «Завод ім. Малишева»
Танки для нас – ідеальний
варіант, тому що рівномірно завантажуються роботою всі цехи»
ТАНКИ ЗА БУКЛЕТОМ НЕ ПРОДАЮТЬ. ПОТРІБЕН ЗРАЗОК
- Скільки треба щомісячно заводу виробляти продукції – двигунів чи, будемо сподіватися, танків, щоб виходити хоча б у мінімальний «плюс»?
- Танки – це ідеальний варіант, тому що рівномірно завантажуються роботою всі цехи. Оскільки ми зараз виготовляємо двигуни та запчастини, агрегатники мають дуже багато роботи. І за найближчими контрактами, які ми підпишемо – на 66 двигунів, а потім ще на 36, і ще на 36 – матимуть величезну завантаженість. Інші цехи, на основному майданчику, роблять запчастини на Т-80УД – катки, дахи моторно-трансмісійних відділень. І цього буває замало. Звичайно, краще, коли є замовлення на танк. Хоча б один на місяць, а краще 3-5. Тоді б і додатково людей на роботу треба було набирати.
Я хочу сказати, що довіра інозамовників повертається. Що я чув? Спершу: «Ви нас покинули, підвели», бо замовлення ж усі були зірвані в попередні роки. І це було неприємно вислуховувати. Але наразі є зворотний зв'язок, нам сказали: «Так, ви від слів перейшли до діла». І всі домовленості ми виконуємо. Зараз, за даними «Укрспецекспорту», на бронетанкову продукцію розігрується 12 лотів приблизно на 150 млн доларів, і в нас дуже великі шанси перемогти.
- Багато вже галасу довкола замовленого «Укрспецекспортом» «Оплота». Що лише один та ще й дешевший, бо лише «для параду». То що ж із ним не так?
- Та ми були б горді й щасливі, коли б наш танк проїхав по головній вулиці країни на День Незалежності. Це було би просто супер! А робимо ми його для себе, щоб можна було демонструвати готову машину потенційним покупцям. Хоче країна купити: запросили виробників, полігон, однакова траса, чия машина краще пройде, краще відстріляється, у того й замовлять. Наявна машина, зроблена в попередні роки і котру ми показуємо іноземцям, у цьому році буде відвантажена замовникам. І все, в нас нічого не залишиться. Тому й було прийняте рішення виготовляти «Оплот». Ну, не торгують танками за буклетом!
- А щодо його ціни?
- Це буде найсправжнісінькіша бойова машина, краща з кращих, зразково-показова. Справді дещо дешевша, але тільки тому, що практично всі наші партнери-комплектатори пішли нам назустріч і майже за собівартістю, з мінімальним прибутком, поставлять продукцію.
Над «Оплотом» заводчани працюють із кінця лютого. Ми побачили, як на механічній ділянці, робиться корпус танка. На вже звареній із броні башті майбутньої машини робляться конструктивні отвори. Директор коментує процес.
- Тут чеське обладнання, встановлене за радянських часів. Але воно доволі хороше. І на ньому працюють професіонали. Це не для випускника інституту. Потрібен досвід танкобудування.
Крім «Оплота», на ділянці спільно з Харківським бронетанковим заводом виконують замовлення Міноборони на модернізацію 12 машин «Кедр Т64БМ2».
- Торік повідомлялося, що в майбутньому наша армія матиме на озброєнні модернізовані Т-64 та «Оплоти». Робота над «Крабом» і «Бастіоном» на якому етапі, коли може початися виробництво цих машин?
- Це життєво важливі для нас проєкти. Міністерство оборони, дуже дякуємо їм, профінансувало ці дослідно-конструкторські роботи, які проводить КБ ім. Морозова, бронетанковий і наш заводи. Коли почнеться виробництво, долучаться ще до двох десятків підприємств, що постачатимуть пристрої, вузли, які раніше купувалися у країни-агресора.
Зараз підприємство має перспективу стабільної роботи на багато років уперед
Маємо виготовити два дослідні зразки наступного року, а я хочу, щоб почали вже в кінці поточного року, і на кожній нараді всім кажу: «Давайте швидше почнемо!». І потім Міністерство оборони, як нам пообіцяли, буде замовляти мінімум по 10 машин щороку.
- Ви особисто впевнені в перспективі?
- Упевнений! У нас справді дуже хороші перспективи на багато років уперед. У 2021 році ми виготовимо продукції на 1 млрд 560 млн грн. Це якраз продукція з високою доданою вартістю, бо йдеться про повністю власне виробництво, починаючи від заготовок, руди, феросплавів, металопрокату, закінчуючи готовим виробом. Ми впевнено дивимося у майбутнє, на відміну від деяких підприємств, які були набагато успішнішими протягом останніх 20 років.
Юлія
Байрачна, Харків
Фото
В’ячеслава Мадієвського
https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3231362-vasil-krilas-gendirektor-dp-zavod-im-maliseva.html
Не будет никаких элементов, которые изготовлены в России.
Согласно плану, главным в танковом производстве станет завод имени Малышева.
Сейчас же Харьковский танковый завод находится в
тяжелом экономическом состоянии. Несмотря ни на что, выполняет госзаказ для
защиты Украины.
В Укроборонпроме осуществляют изменения в
законодательство, чтобы украинские заводы, касающиеся изготовления
бронетехники, юридически стали одной организацией.
"Харьковское конструкторское бюро имени
Морозова разрабатывает документацию. Завод имени Малышева изготавливает все
серийные образцы техники, начиная с танков. Все серийно, все изготавливается
здесь. Ремонтные предприятия занимаются ремонтом имеющегося парка у
государственных заказчиков техники", – рассказал заместитель генерального
директора Укроборонпрома Игорь Фоменко.
Новой структурой будет руководить государство, но
оно будет иметь больше прав для работы с заказчиками. Центром будущего холдинга
станет Харьков.
Мы готовы к серийному производству этих корпусов.
БТР-3 и БТР-4 есть в нашей армии, сейчас есть заказы. В 2021 году мы с
конструкторским бюро имени Морозова будем изготавливать их, – отметил
гендиректор завода имени Малышева Василий Крылас.
С завода выйдет более 70 корпусов различной
модификации. Мощность предприятий позволяет изготавливать 800 – 900 танков в
год.
Завод – в долгах
Однако пока промышленный гигант – в стадии банкротства. Здесь
накопили долги перед работниками. Также сейчас преобладают заказы по ремонту и
модернизации техники, а не производству новой.
Главная задача, которую делал завод имени Малышева
– это модернизация, ремонт по техническому состоянию. Даже ремонт тех танков,
которые были в боевых действиях – это танк "Булат".
Если танковый завод пройдет процедуру санации и
избавится от долгов – а это 1,8 миллиарда гривен – то и Минобороны сможет
загрузить заказами. В частности, и на производство опытных образцов боевых
машин, таких как "Бастион" и "Краб".
Сейчас 90% заказов завод получает из-за рубежа.
Для демонстрации иностранным покупателям своего ассортимента выпустили новый
боевой танк "Оплот".
"Бастион" — проект модернизации танка БМ
"Оплот", который должен избавиться от российских деталей и получить
более качественные составные части разных систем. Подробностей о каких-либо
других изменениях нет, проводится опытно-конструкторская работа. Первый образец
должен выйти в 2023 году.
"Краб" — опытно-конструкторская работа
по модернизации танков Т-64Б и Т-64БВ. Она направлена на установку более
мощного двигателя на 1200 л.с. и улучшение ряда характеристик. Планируется
также установка новых прицелов, которые позволят вести огонь в любое время
суток. Первый опытный образец должен быть в конце 2021 или начале 2022 года.
24.12.2020
Справжній Т-64
"Краб", без помилок РФ: симбіоз "Булата", Т-64 зразка 2017
та Т-84
Олег Катков
Defense Express дізнався
подробиці модернізації Т-64 "Краб", яку розробляє ХКБМ
Модернізація основного бойового
танка Т-64, яка проходить під назвою "Краб" та виконується
"Харківським конструкторським бюро машинобудування ім. Морозова",
буде симбіозом найкращих рішень, які застосовуються у серійних машинах та
бойового застосування танків на Донбасі. В ньому також уникненні всі помилки,
яких досягли у РФ під час модернізації Т-72 та Т-90.
Defense Express зібрав докупи
всі публічні та відкриті подробиці проекту, після того, як на фоні корпусу
Т-64Б, до якого "прилаштували" башту від Т-55АГМ, генеральний
конструктор ХКБМ Володимир Жадан розповів про проект "Краб".
По-перше, достеменно стало
відомо, що ніякого відношення ця башта до "Крабу" не має. Чому саме в
такій дивний спосіб на ХКБМ вирішили продемонструвати прогрес у розробці -
окреме запитання.
Загалом, вся суть модернізації
"Краба", як і будь-якої модернізації військової техніки, полягає у
значному підвищенні бойової ефективності та надійності шляхом внесення
мінімальних змін.
У випадку з Т-64
"Краб", завдання полягає у використанні найбільш вдалих та
відпрацьованих рішень та недопущення зменшення інших характеристик.
Башта "Краба"
У проекті "Краб" не
передбачено заміни самої башти Т-64Б. Це означає, що у цій модернізації не
передбачено встановлення нового автомата заряджання позаду башти, який би
дозволив, у перспективі, перейти на 120-мм натівський калібр.
Це пов'язано з тим, що будь-яке
втручання у литу башту призведе лише до зменшення її конструктивної міцності.
Також "відпадає"
варіант, який підняли деякі наші читачі у коментарях, мовляв, на
"Краб" буде встановлена зварно-катана башта від Т-84-120
"Ятаган". По-перше, зварно-катана башта від Т-84 банально не влізає у
корпус Т-64. По-друге, вона значно важча та критично перевантажить ходову Т-64.
Т-84-120 "Ятаган" -
поки залишається дослідним зразком
Водночас зараз перехід на
120-мм танкові постріли за стандартом НАТО є доволі дискусійним, не тільки
через всі складності переозброєння, а і через бажання західних танкобудівників
перейти на 130-мм калібр. А встановити таку потужну гармату на Т-64 неможливо
через цілу низку вагових, габаритних та інших факторів.
Приціли та СУВ
"Краба"
Посилення вогневої потужності
"Краба", враховуючи те, що 125-мм гармата залишається, досягається
іншими шляхами. Зокрема, встановленням нової системи управління вогнем,
прицільного комплексу з тепловізійним каналом, а також інтеграцією
високоточного "Комбата" від ДККБ "Луч".
Використання
"Комбата" вже успішно вирішено у танках Т-84, "Оплот" та
Т-64БМ "Булат", в яких встановлюється денний приціл 1Г46, що
виробляється на черкаському "Фотоприладі". Таким чином, у
"Крабі" очікується встановлення цієї, або модернізованої версії цього
прицілу.
Достовірно відомо і про зміну
штатного нічного прицілу навідника Т-64Б. Це можливо, як у випадку з Т-64
зразка 2017 року, шляхом встановленням ТПН-1-ТПВ від
"Трімен-Україна". Або оновлених версій ПТТ-2 чи ПТТ-3 від
"Фотоприладу". Всі ці приціли є тепловізійними та забезпечують виявлення
цілей на дальності 5, 7 та 8 км відповідно. Для порівняння, у нічному прицілі
Т-64Б цей параметр всього 0,8 км.
Використання нових приладів,
які мають зайняти штатні місця пов’язана із тим, що обсяг всередині башти
обмежений.
Теоретично можливо
"запхати" інші прилади, проте в результаті вийде, як у РФ з їх Т-72Б3
чи модернізаціями Т-90, коли питання ергономіки та можливості їх використання
членами екіпажу, судячи з усього, просто не розглядалось.
Серед інших нововведень
"Краба" - новий датчик вітру та "апргейднута" система
керування вогнем завдяки використанню сучасної елементної бази. За своїми
характеристиками ця СУВ буде кращою за 1А42.
Також на "Краб"
будуть встановлені сучасні засоби навігації та захищеного цифрового зв’язку.
Очікується інтеграція бойової машини у єдину систему управління військами,
проте цей процес пов’язаний з її прийняттям на озброєння у ЗСУ.
Завдяки цим нововведенням, як
сповістили на ХКБМ, загальна вогнева ефективність "Краба" вдень
перевищує показники "Булата" у 1,25, а вночі - у 6 разів. У випадку
зі звичайним Т-64Б1В (без комплексу "Кобра", ракети до якого вже
добігають граничних строків експлуатації), мова йде вже про перевершення у
десятки разів.
Також за аналогією із Т-64
зразка 2017 року у "Крабі" передбачається встановлення у штатні місця
нічних або тепловізійних засобів спостереження для інших членів екіпажу:
командира та механіка-водія.
Ще одним напрямом модернізації
є посилення живучості танка. Цю задачу на "Булаті" вирішили шляхом
встановлення елементів вбудованого динамічного захисту "Ніж" у
комплекті із пасивним бронюванням.
Аналогічним шляхом пішли і у
РФ, де на Т-90М "Прорыв" та Т-72Б3 використовується аналогічний за
принципом розміщення "Реликт".
Заміна вбудованого динамічного
захисту, як на Т-90М, потребує спеціального обладнання та навичок
Проте реальна експлуатація
"Булатів" у військах виявила експлуатаційні недоліки такого принципу.
Заміна у польових умовах цього захисту доволі витратна за часом, а вага
негативно впливає на ходовий ресурс.
Тому на ХКБМ вирішили йти
шляхом встановлення елементів динамічного захисту типу ХСЧКВ у штатні
контейнери, які вже застосовується на Т-64 зразка 2017 року та Т-80БВ. У
порівнянні з вбудованим динамічним захистом "Булата", вони значно
легші і дозволять не перевантажити танк.
Разом з цим на "Краб"
встановлять протикумулятивні решітки та, скоріш за все, систему попередження
про лазерне опромінення. У подальшій перспективі та за умови прийняття на
озброєння у ЗСУ, можливе встановлення системи активного захисту.
Проте найбільша складність у
роботі над "Крабом" полягає у підвищенні ходових характеристик. І на
ХКБМ вирішили не повторювати головну помилку РФ - продовження використання того
самого двигуна.
Як вже писав Defense Express,
всі російські Т-72 та Т-90 оснащуються мотором, який був розроблений ще для,
увага, Т-34. Мова йде про V-подібний 12-циліндровий дизель з об'ємом 38 880
куб. см - В-2.
За весь час його існування на
В-2 кожного разу ставлять потужнішу турбіну та постійно форсують, змінюючи
назву на В-31, В-46, В-58, В-59, В-84, В-92С2Ф. В результаті - потужність
двигуна виросла з перших 500 к.с. до 1130 к.с. Проте ціною такого
"надуття" є зменшення ресурсу мотору та його надійності.
У випадку із першими версіями
Т-64, вагою у 38 тонн, було достатньо 700-сильного 5ТДФ. А для 45-тонного
"Булату" створили модернізований 5ТДФМ, з потужністю у 850 к.с. Проте
його реальна експлуатація виявила негативну тенденцію до перегріву. Якщо і далі
модернізувати 5ТДФ, то це призведе до аналогічних проблем, як і у РФ - пожежах
у мотроно-трансмісійному відсіку.
Саме тому на "Крабі"
запланована ремоторизація на 1000-сильний 6ТД-1. Але це потребує внесення змін
у корпус через більші габарити нового двигуна.
Попри те, що це питання вже
було вирішено під час роботи над експериментальним "Об'єктом 476"
"Кедр", головна різниця полягає у методах встановлення. Якщо у СРСР
для "Кедру" було виготовлено новий корпус з більшим обсягом
моторно-трансмісійного відділу, то зараз на ХКБМ будуть "розшивати"
корпус серійного Т-64.
Якщо це рішення було б прийнято
щодо "Булату", то його питома потужність могла становити не 18,8
к.с./т, а 22 к.с./т. Вага "Краба" наразі не відома, проте, враховуючи
легший динамічний захист, вона повинна бути меншою за Т-64БМ, що дасть ще
кращий показник та наблизиться до можливостей Т-80 з ГТД.
У випадку ж перевищення
граничного показника у 45 тонн, страждати почне ходова частина Т-64, яка не
розрахована на такі навантаження. І єдиним виходом буде подальше
"розшивання" корпусу та встановлення сьомого опорного катка, як це
було зроблено на БМТ-72.
Також "Краб"
обладнають додатковим енергоагрегатом, який забезпечує живлення систем танка на
стоянках і бойових позиціях. Тобто дозволяє економити ресурс головного двигуна
та пальне.
Саме таке сумарне оновлення
дозволить Т-64 продовжувати ефективну службу у Збройних Силах України. Тим
паче, що після 2023 року до українського війська має почати надходити оновлений
"Оплот", який розробляється під шифром "Бастіон".
Водночас потенціал для
модернізації "Оплоту", завдяки іншому корпусу та катано-сварній башті
значно ширший за граничні можливості Т-64.
https://defence-ua.com/minds_and_ideas/spravzhnij_t_64_krab_bez_pomilok_rf_simbioz_bulata_t_64_zrazka_2017_ta_t_84-2412.html
21.12.2020
Корпус танку Т-64 в ході робіт
по модернізації за дослідно-конструкторською роботою «Краб» Стопкадр з відео
Радіо Свобода
У Харкові розпочали
виготовлення зразка нової модернізації Т-64
Про це повідомляє Український
мілітарний портал із посиланням на сюжет Донбас.Реалії.
Цей етап робіт розпочався 1
грудня 2020 року на Державному підприємстві «Харківське конструкторське бюро з
машинобудування».
На підприємстві вже підготували
корпус який будуть доопрацьовувати за програмою модернізації Т-64 під шифром
«Краб».
Корпус танку Т-64 в ході робіт
по модернізації за дослідно-конструкторською роботою «Краб»
У Харкові розпочали
виготовлення зразка нової модернізації Т-64. Корпус танку Т-64 в ході робіт по
модернізації за дослідно-конструкторською роботою «Краб» Стопкадр з відео Радіо
Свобода
Авторський матеріал по темі:
Неквапна хода «Краба»
Як раніше розповідав заступник
міністра оборони Олександр Миронюк завершити цей етап робіт по модернізації
танку мають наприкінці 2021 початку 2022 року, після чого він буде переданий до
Збройних Сил України на випробування для підтвердження досягнення вимог
поставлених Міністерством оборони України.
Візуально модернізований по
темі «Краб» основний бойовий танк Т-64 майже не буде різнитися від радянського
зразка. Зараз наймасовішим танком Збройних Сил України залишається танк Т-64
розроблений у Радянському Союзі, вже після відновлення Незалежності в Україні
взялись за його модернізацію, найбільш відома – Т-64 «Булат».
На оновленому танку також
замінили силову установку, покращили захист і встановили нові приціли. Проте
досвід бойових дій з відсічі російської агресії на Донбасі показав, що питома
потужність танку не достатня, а нові блоки динамічного захисту важко
обслуговувати у польових умовах.
Саме тому українські
конструктори повернулись до танку Т-64БВ, де у 2017 році замінили приціли на
нові тепловізійні, радіостанції, які тепер можуть працювати на дальність у 70
км, а також встановили прилади навігації.
У Харкові розпочали
виготовлення зразка нової модернізації Т-64. Відновлені та модернізовані Т-64
від ЛБТЗ. Фото: Укроборонпром
Така модернізація танку Т-64БВ
дозволила вивести на новий рівень оперативно-тактичне управління підрозділом
під час бою за значно розширити можливість роботи екіпажу, який тепер за
наявності нових опцій може визначати цілі в незалежності від стану доби,
передавати їх на командний пункт з прив’язкою до координат та подальшого
прийняття рішення центром управління операцією.
https://mil.in.ua/uk/news/u-harkovi-rozpochaly-vygotovlennya-zrazka-novoyi-modernizatsiyi-t-64/
20.12.2020, 23:05
В Збройних силах України
планують вивести з експлуатації Т-80 і Т-72, але згодом
Зараз підрозділи озброєні майже
виключно спадком радянської оборонки. Сотні бронемашин, яким вже не один
десяток років. Так, через війну їх дещо модернізували, але техніка усе ще не
відповідає сучасним вимогам. Військові вже визначилися, які танки хочуть
отримати. Що це за техніка, коли її варто чекати у військах і які складнощі
чекають на Україну на шляху створення сучасної бойової машини?
24 серпня 2018 року майдан
Незалежності у Києві затягнуло густим синім димом. Тоді столицею парадом
востаннє пройшла військова техніка.
Відкривав його танк Т-84-120
«Ятаган» – бронемашина, зроблена за стандартами НАТО для участі в тендері для
Туреччини в єдиному екземплярі. Так тодішнє керівництво країни ніби натякало,
куди може попрямувати українське танкобудування в майбутньому.
Танк «Ятаган» виготовили для
тендеру в Туреччині в єдиному екземплярі, але його виграти не вдалося.
Втім, ставку вирішили зробити
на модернізацію Т-64, який йшов позаду «Ятагана».
У телетрансляції параду диктор
тоді виголошував переваги Т-64, який модернізували на українських
підприємствах: оснащений сучасним двигуном, приводами нічного бачення,
вітчизняною навігаційною системою «Базальт», динамічною системою захисту і
сучасними засобами зв’язку.
Танкові реалії
Хоч Т-64 і основний бойовий
танк, але з нюансами. Будь-яка техніка в українській армії, не від хорошого
життя, – такий собі зоопарк: вона різна і її типів багато. І танки не виняток,
хоч тут все обмежується лише трьома типами. Окрім різних модифікацій Т-64,
танкісти використовують Т-72 і Т-80.
Таке розмаїття не надто
позитивне, каже Микола Саламаха, який понад три десятки років навчав танкістів.
«Це нездорово. Але давайте
виходити з того, що Т-80 у нас небагато. Харківський бронетанковий завод коли
відновив ці машини, вони, на жаль, буквально за 3–4 роки знову вимагають
спочатку дуже хорошої перевірки технічного стану, а потім ухвалення рішення
щодо кожної машини – що з ними робити», – вважає Саламаха.
24-а окрема механізована
бригада нещодавно повернулася після ротації на Донбасі. Більшість танків вже в
боксах, а екіпажі відпустили додому відпочити. Використовувати бронетехніку в
бойових умовах цього разу не довелося, каже танкіст-офіцер Юрій Сидор.
«Наша ротація тривала всього
шість місяців. Це, напевно, за весь період моєї служби найменша ротація.
Постріли були, звичайно. Але це були тільки навчальні постріли – на полігонах.
Тому що кожного тижня, 2 рази на місяць, ми виїжджали на бойову стрільбу,
виконували вправи. Тактичні дії як наступального, так і оборонного характеру»,
– розповідає він.
Усі Т-72 в українській армії
перебувають у бригадах на Заході країни – так простіше з логістикою і ремонтом.
24-а механізована бригада повністю перейшла на ці танки з «шістдесятчетвірок»
кілька років тому.
Т-80 в ЗСУ використовують лише
десантники і морпіхи
В Генштабі кажуть: ці танки, як
і Т-80, що їх використовують десантники і морпіхи, замінять, щойно вони
відпрацюють свій ресурс.
У звичайних танкістів теж є
свої побажання до майбутніх машин.
«Якщо б зробили такий танк наші
конструктори в Україні, щоб половина була Т-64 – я маю на увазі башту, – а
ходова – це Т-72. Щоб ці танки зробили не в одному екземплярі і показували, що
в нас є такий танк, а видали їх дійсно у війська. Щоб танкісти могли на них і
їздити, і стріляти, і вчитися, і воювати», – каже Юрій Сидор, який майже всю
війну служив спочатку на Т-64, а потім на Т-72.
Зараз в армію найбільше
передають Т-64, але це ще не той танк, який хочуть мати ЗСУ
Майбутні танки для ЗСУ
Модернізований Т-64, який вже
неодноразово передавали у військо, – це поки не та машина, яку хочуть отримати
ЗСУ в майбутньому. Микола Саламаха каже, що танк у сьогоднішньому його стані
достатньо ефективний.
«Є чотири основні складові
характеристики танка: вогнева міць, захищеність, рухомість/маневреність, і
останнім часом з’явилося таке поняття, як командна керованість. З того, що я
перерахував, у нас на танках Т-64БВ і Т-80БВ дуже слабо розвинута саме командна
керованість», – каже він.
Сподіваюся, що до кінця 2021 –
початку 2022 року ми отримаємо зразок оновленого танка Т-64
Олександр Миронюк
Українські танкісти в
майбутньому планують мати на озброєнні два танки – Т-64 і «Оплот». Поки йде
дослідна робота під назвами «Краб» і «Бастіон».
Перші танки для випробувань
хочуть отримати найближчим часом, розповів в інтерв’ю виданню Defence Express
заступник міністра оборони Олександр Миронюк.
«Закінчено перший етап розробки
конструкторської документації, і ми будемо переходити до 2-го етапу і,
сподіваюся, що до кінця 2021 – початку 2022 року ми отримаємо зразок оновленого
танка Т-64. Що стосується «Оплоту» – ми сподіваємося, що дослідний зразок ми
отримаємо в 2023 році», – каже посадовець.
Обіцяють, що Т-64 після
модернізації прослужить чверть століття. Але поки в цеху Харківського
конструкторського бюро машинобудування підготували корпус танка для виробництва
дослідного зразка в рамках робіт «Краб» – цей етап почався 1 грудня, каже
генеральний конструктор підприємства Володимир Жадан.
«Він (корпус – ред.) буде
розрізатися, готуватися під доопрацювання. Після доопрацювання в цей корпус
буде встановлюватися нова, більш потужна силова установка, двигун потужністю
1000 кінських сил, та інші системи і вузли. Буде проводитися модернізація для
підвищення вогневої потужності. Ці роботи будуть щодо башти проводитися. Там
будуть встановлені нові приціли денного і нічного бачення як у навідника, так і
у командира», – розповідає фахівець.
Зараз танки в Україні ремонтує
одразу кілька заводів
Візуально він не буде значно
відрізнятися від радянського попередника. І саме цей танк має стати масовим для
української армії.
«Подорожчання, звісно, буде,
але тут варто розуміти, що якщо за результатами випробувань танк підтвердить
свої характеристики, які військове відомство виставляє до цієї модернізації, то
зростання ціни буде виправданим, адже це все одно дешевше, аніж виготовляти
близький за характеристиками танк, але з нуля», – каже Андрій Богач,
експрацівник ХКБМ ім. О. Морозова, який займався, зокрема, перспективними
розробками.
Проблемний «Оплот»
В танку «Оплот» намагаються
обійтися без складових із Росії
«Є певний перелік комплектуючих
у вигляді вузлів електрообладнання, складових частин блоків і систем, які у
відсотковому співвідношенні, у порівнянні з усіма комплектуючими, займають
невеликий відсоток, але виконують певну функцію», – каже Андрій Богач.
У відповідь на запит
Донбас.Реалії про імпортозаміщення танку «Оплот» Генштаб назвав такі невирішені
проблеми:
1) Відстріл зразків броні
(запланований на січень 2021 року)
2) Стендові випробування
двигуна 6ТД-2 (відпрацював 250 годин із 300 годин)
3) Приціл 1Г46М (проходить
заводські випробування)
4) Необхідність кооперації
понад 25 державних і приватних підприємств
5) Потреба створити національну
програму для виробництва «Оплоту»
У нас бюджет в державі
верстають на рік. Були спроби верстати на 3 роки. Зараз про це зовсім не
говорять
Микола Саламаха
«Все це впирається в
законодавство, в фінансування. Тому що у нас бюджет в державі верстають на рік.
Були спроби верстати на 3 роки. Зараз про це зовсім не говорять, тому що навіть
той бюджет, який приймається, – не виконується. І з таким підходом не буде
ніколи виконуватися», – каже Микола Саламаха.
Танком «Оплот» хочуть озброювати найбільш боєздатні підрозділи, адже він дорогий. Якщо у 2017 році його ціна була 120 мільйонів гривень, то на кінець 2020-го — вже 150 мільйонів, а танк ще навіть не збудували.
За даними Генштабу, танкова
бригада з цих бронемашин коштуватиме 15 мільярдів гривень – до прикладу, увесь
бюджет на озброєння на 2021 рік складає трохи менше ніж 23 мільярди гривень.
https://www.radiosvoboda.org/a/novi-tanky-dlia-zsu/31007849.html
12.12.2020
Без наступу не буде перемоги Е. Сирський
(выдержки
с интервью Е. Сирським)
Мы также сейчас сосредоточили внимание на проведении второй исследовательско-конструкторской работы, которая касается создания программно-аппаратного комплекса АСУ оперативно-тактического звена управления – АСУ "Колокол".
Также продолжается
переоснащение вооружения и военной техники Сухопутных войск современными
средствами связи производства компаний Harris (УКВ радиостанции RF-7850, КХ
радиостанции RF-7800, аппаратура внутренней связи и коммутации RF-78001),
Aselsan (УКВ радиостанции VRC-9661, аппаратура внутренней связи и коммутации
ICS-6680), Эверест Лимитед
(телекоммуникационные комплекты ТК-1,ТК-2,ТК-3,ТК-4), Motorola (радиостанции
DM4600, DР4400, DР4800, Лыбидь К2РБ и ретрансляторы Лыбидь К2РТД),
Датагруп (терминалы спутниковой связи КА диапазона), Телекард-прибор
(аппаратура внутренней связи и коммутации АВЗК-У).
Если говорить о механизированных и танковых войсках, то это образцы бронетанкового вооружения и военной техники типа БМП с дистанционно-управляемым боевым модулем, БТР-4Е, Т-64 "Краб", БМПВ (боевая машина пехоты тяжелая) или их аналоги; автомобильной техники - типа МАЗ-Богдан (Богдан-2251, МАЗ-5316, МАЗ-6317) или их аналогам и боевым бронированным машинам типа "Онцила", "Козак", "Новатор", "Варта".
О РЕФОРМАХ, ПЕРЕХОДЕ НА СТАНДАРТЫ НАТО И О ТОМ, КАКОГО ПРОГРЕССА В ЭТОМ ДОСТИГЛИ СУХОПУТНЫЕ ВОЙСКА
Мы перешли полностью
(все Сухопутные войска) на так называемую Граунд-структуру (или G-структуру) –
это для органов военного управления и S-структуру для наших механизированных и
танковых бригад. Этот процесс завершен, и на данный момент идет
усовершенствование и организация взаимодействия и управления в создании этих
вертикалей, а также идет апробация самого порядка управления в новых
организационных структурах.
https://diana-mihailova.livejournal.com/5836339.html
06.12.2020
Нам нужно пять дивизионов "Нептун", чтобы защищать побережье, и
не нужен москитный флот камікадзе.
(Выдержки из інтерв’ю начальника генштаба ВС Украины Руслана Хомчака)
- Кстати, какие нам нужны танки, и может ли украинская промышленность удовлетворить эту потребность?
- Нам уже столько времени говорят, что промышленность хочет дать нам танк
"Оплот". Давайте, мы готовы взять "Оплоты", но их же нет. А
поэтому сегодня мы пришли к тому, что мы
ремонтируем Т-64 с элементами модернизации. У этих танков классная броня.
Мы меняем уже сегодня силовые агрегаты
на более мощные. Там нужны новые
приборы наблюдения, новая связь, новая система защиты, в том числе и сверху. И тогда этот танк будет
актуален еще не одно десятилетие.
Дальше. Машины связи. Надо ли нам заказывать
машины связи на базе БТР-4? Я
уверен, что нет, потому что это не боевая машина - это машина связи. И есть глубокая модернизация БТР-60, в
котором мы можем сделать удобный и эффективный пункт управления, с новыми
системами связи и автоматизацией.
https://diana-mihailova.livejournal.com/5815963.html
https://apostrophe.ua/article/politics/2020-11-25/dana-ili-bogdana-general-homchak-rasskazal-kakaya-sau-nujna-armii-i-skolko-rossiyan-voyuyut-na-donbasse/36444
https://apostrophe.ua/news/society/2020-09-02/ukraina-postavit-raketnyiy-kompleks-neptun-na-boevoe-dejurstvo-nazvan-srok/208253
27.11.2020
ВСУ будут
использовать танки Т-64 еще 25 лет, а Су-25, Су-27 и МиГ-29 - до 2035 года
(выдержка
с интервью заместителя министра обороны, курирующего направление вооружения,
Александра Миронюкю в интервью Defense Express)
- Основным танком ВСУ является и в ближайшие годы будет Т-64. Сейчас идет опытно-конструкторская работа "Краб", которая предусматривает модернизацию танка таким образом, чтобы мы его могли эксплуатировать еще 25 лет. Уже завершен первый этап - разработка конструкторской документации. Как мы надеемся, к концу 2021 или в начале 2022 года мы получим первый опытный образец модернизированного Т-64.
Вооруженные силы Украины настаивают на том, что также необходим [танк] "Оплот". Министерство обороны это решение поддерживает и сейчас проводится опытно-конструкторская работа "Бастион". В рамках которой идет импортозамещение этой машины. Опытный образец надеемся получить в 2023 году.
https://diana-mihailova.livejournal.com/5825789.html
30.09.2020
Гендиректор
«Заводу імені Малишева» Василь Крилас: «Планом на 2020 рік передбачено
реалізувати продукції майже на 2 мільярди».
Яким буде портфель замовлень «ЗІМ» на наступний рік?
Державне оборонне замовлення на
наступний рік буде сформовано у найближчі місяці. Сподіваємося отримати від
Міністерства оборони України замовлення щодо модернізації сотень бойових машин
з одночасним виготовленням для них більш потужних двигунів. Ведуться роботи й в
напрямку укладення контрактів на постачання дизелів та запчастин для залізничного
транспорту та запчастин для стаціонарних середньообертових дизелів для атомних
електростанцій.
Що стосується зарубіжного
партнерства, завдяки активній співпраці з ДП «Укрспецекспорт», яке забезпечує
нас замовленнями, сьогодні у стадії підписання знаходяться договори на значний
обсяг поставок запасних частин для військової техніки за виграними тендерами в
країнах-інозамовників. Надзвичайно перспективним обіцяє бути і співробітництво
нашого підприємства з ДП «Харківське конструкторське бюро з машинобудування
імені О. О. Морозова» в проекті на
виготовлення кількох десятків одиниць моторно-трансмісійних відділень з
двигунами для військової техніки.
11.06.2020
04.05.2017
...Ранее у
меня не было возможности опубликовать это интервью с Яковом Мормило, хотя
датировано оно в моем архиве аж октябрем прошлого года (октябрь 2016). Тогда
Яков Мормило еще был директором ГП «Харьковское конструкторское бюро по
машиностроению имени А.А.Морозова» (ХКБМ).Думаю, специалистам и интересующимся
в формате своеобразной ретроспективы будет достаточно интересно почитать о
ситуации с усовершенствованием БТР-3 и БТР-4, доработкой ББМ «Дозор-Б»,
модернизацией танка Т-64 и других проектах. И оценить, что сделано к дню
сегодняшнему, а что - нет.
- Да,
потребность есть. При этом что касается ее внешнего вида и компоновки, то у нас
уже есть определенные наработки. В качестве базы для ее создания мы
рассматриваем два варианта, а именно:
танки «Оплот» и Т-64.
- Кстати, как сегодня идет процесс модернизации танка
Т-64?
- По опыту
использования танка в боевых действиях на востоке страны, у военных больше
всего было замечаний было по оптике, защите и взаимозаменяемости с Т-84. Над
этим и работаем. Что касается двигателя, то по нему замечаний было наименьше.
При этом мы сегодня также работаем над увеличением его мощности на 100 л.с.
Кстати, сейчас этот модернизированный двигатель проходит испытания. Здесь также
важно отметить, что за последние годы вся бронетанковая техника в Украине
получила практически замкнутый цикл производства. Мы постоянно проводим замену
импортных комплектующих на отечественные. Например, тот же БТР-4 весь, кроме
двигателя с коробкой передач, изготавливается в Украине.
https://www.facebook.com/szgurets/posts/1180906678703822
Комментариев нет:
Отправить комментарий